Tientallen keren per jaar voeren wij een vestigingsplaatsanalyse uit en nog vaker helpen wij ondernemers en formules op weg om ook onderdelen zelf te verkennen. Mooie aanleiding voor een blog dacht ik zo. Hoe voeren wij dit soort onderzoeken uit? In dit artikel leg ik je in vijf stappen uit hoe je zelf een vestigingsplaatsanalyse kunt uitvoeren.
1) Verzorgingsgebied
Begin met het vaststellen verzorgingsgebied. Wat wordt je focus gebied of primaire en verzorgingsgebied en wat wordt je secundaire verzorgingsgebied? Vaak zijn er bestaande onderzoeken en rapporten die op basis van diverse kenmerken al gebieden hebben vastgesteld. Vaak kun je deze standaarden prima voor jouw gebied gebruiken. Bovendien is het lastig als je zelf een gebied benoemd omdat het dan moeilijk is om alle bestaande onderzoeken te gebruiken.
2) Trends & ontwikkelingen van de branche
Verzamel trends, ontwikkelingen, feiten en cijfers van de branche of de sector waarin je actief bent en ook aan welke branche je wilt gaan verkopen. Zo krijg je goed inzicht in de markten waar jij je op gaat begeven. Kijk hiervoor bij relevante brancheverenigingen en bel hen op. Hiernaast brengen vrijwel alle banken ook rapporten uit met informatie van bij alle sectoren.
3) Trends & ontwikkelingen in het verzorgingsgebied
“All business is local” daarom is het essentieel om te onderzoeken of de trends en ontwikkelingen van de branche of sector ook daadwerkelijk gelden voor jouw verzorgingsgebied. Branche cijfers zijn vaak gemiddelde en daarom is een vaak een kleine twist of duiding noodzakelijk.
Bovendien zijn er vast andere, specifieke kenmerken die gelden in jouw verzorgingsgebied en die van invloed zijn. Denk bijvoorbeeld aan regels die per gemeente anders kunnen zijn, demografische factoren die invloed hebben van de woningbouw, bijvoorbeeld een nieuwbouwwijk gericht op jonge gezinnen en denk ook aan culturele verschillen. Als je dit goed in kaart brengt, worden keuzes als productassortiment en marktbenadering ook makkelijker.
4) Concurrentiescan
Ook is het huidige aanbod in het desbetreffende gebied in kaart gebracht. Wat zijn directe concurrenten en wat zijn substituten? Als je het echt volledig wilt doen, breng dan de concurrenten in kaart op de volgende vier niveau’s:
– behoefteconcurrentie;
– generieke concurrentie;
– productsoortconcurrentie;
– merkconcurrentie
5) Potentiele omzet
Als je genoeg cijfermateriaal met goede achterliggende bronnen hebt verzameld, begint het spannende werk. Het in kaart brengen van de omzetpotentie. Wij gebruiken vaak onderstaande formule om tot een omzetprognose te komen.
Dit doen wij vaak dan ook nog drie keer, de meest realistische, een ‘good’ en een ‘worse’ case scenario. Er is op deze manier een bandbreedte aangegeven van de mogelijkheden van het gebied aangegeven.
Formule: O = (VG x OI x C) x GB
O = Omzet
VG = Verzorgingsgebied (uitgedrukt in jouw doelgroep)
OI = Opkomst Index (hoe vaak komt jouw doelgroep in jouw winkel)
C = Conversie (hoe vaak koopt jouw doelgroep bij jou)
GB = Gemiddelde bestedingsbedrag (voor welke gemiddelde bedrag)
Wil je als ondernemer ook graag weten wat de omzetpotentie is voor een bedrijf of winkel in een nieuwe vestigingsplaats? Stuur mij dan een uitnodiging en begeleidend tekstje via Linkedin.
Reinoud Bliek is actief met Linkin Business (2007) waarbij zij waardevolle inzichten geven aan organisaties, bedrijven en ondernemers die onderbouwd naar de volgende fase willen met hun afdeling of bedrijf. Bovendien is hij sinds 2015 ook mede-eigenaar van social media bureau Kickstart Your Social Media waarmee zij campagnes, producten en bedrijven boosten door het structureel overnemen van deze activiteiten.
Lees verder »