Blogs

Nudging. Van wat we eten tot welke producten we kopen. In onze moderne wereld worden we dagelijks overspoeld met keuzes. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven en overheden zich steeds meer richten op methoden om ons gedrag te beïnvloeden.

Een goed marktonderzoek begint met een goede briefing. Die maakt het marketingprobleem en de context helder en zorgt er bovendien voor dat alle betrokken bij de opdrachtgever en onderzoeksbureau op dezelfde lijn zitten.

Wanneer wij marketeers vragen wat hun grootste uitdaging of doel is voor dit jaar, krijgen we vaak eenduidige antwoorden. Van brand building tot brand awareness en van activatie van het merk tot het versterken van het merkimago; het merk staat in bijna alle marketingdoelstellingen centraal.

Een nieuwe reclamecampagne. Een spannend moment. Het is immers één van de duurste vormen van adverteren. Dan wil je natuurlijk elke geïnvesteerde euro dubbel en dwars terugverdienen. Maar valt je reclame wel voldoende op?

Een sterk merkimago is essentieel voor merkgroei. Sterke merken vallen sneller op, maken kopers minder prijskritisch en zorgen ervoor dat klanten minder alternatieven overwegen. Genoeg redenen dus om te bouwen aan een sterk merkimago. Maar daarvoor moet je eerst weten waar je staat. Hoe kun je het merkimago van je bedrijf in kaart brengen? Hoe […]

De nieuwe Monopoly campagne van Hasbro heeft – zeker online – voor veel aandacht gezorgd. Velen prijzen deze campagne die mensen wil “laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn” en dat “ruzie maken kinderen leert hun emoties te uiten, grenzen te stellen, voor zichzelf op […]

Waarom marktonderzoekbureaus zich druk moeten maken om duurzaamheid Door Durk Bosma – Inzicht en Impact Waarom lijkt de marktonderzoekwereld opeens bezig met de wereld verbeteren? De reden dat marktonderzoekbureaus zich druk zouden moeten maken om duurzaamheid, is dat dit een van de belangrijkste thema’s zal zijn voor marketeers de komende jaren. Elk zichzelf respecterend merk […]

Het creëren van een goede sfeer in een winkel is ontzettend belangrijk. Het zorgt voor een prettige winkelervaring, en uiteindelijk voor meer sales. Maar hoe zorg je voor de juiste sfeer in een winkel? En hoe beïnvloedt sfeer ons winkelgedrag? Door Tim Zuidgeest – Unravel Research Plezier en arousal We kunnen de beleving van elke […]

Neuromarketing. Wat is het nu precies wel, én niet? En wat kan je er wel óf niet mee? Laten we een duik nemen in de mooie wereld van neuromarketing. Op het internet vind je namelijk talloze beschrijvingen van de betekenis van neuromarketing. In dit blog lichten we kort toe wat de term betekent maar leggen […]

In een eerder blog schreef ik hoe de agile (en ook lean) beweging door marktonderzoekers als een enorme kans moet worden gezien. Voorwaarde is wel dat ze mee kunnen komen in de enorme snelheid waarmee agile werkende teams gewend zijn producten te ontwikkelen en testen. Deze week meer over hoe marktonderzoekers zich kunnen aanpassen aan […]