Regelmatig wordt ons gevraagd waarom je marktonderzoek zou moeten uitvoeren, want ja, ‘dat kost toch wel wat’. Zeker voor de gemiddelde MKB-ondernemer is marktonderzoek als eerste van het to-do-lijstje afgevallen tijdens de crisis van een aantal jaren geleden. Nu merken wij, nadat sommigen een tijdje zelf met Google Forms en andere (veelal gratis) applicaties aan de gang zijn geweest, men toch weer vaker kiest voor een marktonderzoekbureau. Ze missen nou eenmaal de specialistische kennis die wij (na 20 jaar ervaring), of onze collega specialisten in huis hebben.
Argumenten die wij te horen krijgen
Een aantal opmerkingen die wij regelmatig te horen krijgen, en meteen kunnen weerleggen:
Dus waarom dan toch marktonderzoek?
De resultaten van marktonderzoek kan je op allerlei (beleids-)terreinen inzetten en zal je zóveel voordelen bieden. Als je eerst maar goed weet waar je naar op zoek bent. Hier kan de expertise van een marktonderzoekbureau je dus in adviseren. Maar waarvoor kan je het allemaal inzetten?
Dus waarom marktonderzoek?
Omdat jij als ondernemer een voordeel op je concurrent wilt behalen door informatie over de doelgroep te achterhalen die de ander niet heeft. Met die informatie kan jij gerichter sturen op interne- en externe factoren waardoor jij dan net even dat streepje voor hebt (GUN factor).
En ook…omdat het gewoon leuk en goed is om te weten wat je klanten van je vinden, waar je goed in bent en wat je beter kan doen!
En waarom door een specialistisch bureau?
Marktonderzoek krijgt een steeds prominentere rol in beslissingen van organisaties dus daarom moet het kloppen en dus correct worden uitgevoerd. Het komt zeker nog regelmatig voor dat organisaties verkeerde beslissingen nemen omdat ze géén marktonderzoek hebben gedaan. Maar bedenk eens wat het effect van slecht marktonderzoek is? Sturende vraagstellingen kunnen respondenten al gauw een hoek in drijven, en in plaats van de objectieve mening van de respondent te achterhalen krijg je dan gestuurde meningen. Als je daarop dan je marketing inricht dan ben je verder van de klant verwijderd dan ooit.
Specialistische marktonderzoekbureaus kunnen je adviseren op basis van jouw onderzoeksvraag, om de juiste vragen te stellen en via de meest passende methode, antwoorden te krijgen waar je wat mee kan. Daarnaast kunnen zij het gehele proces voor jou begeleiden. Tegenover de klanten, bezoekers of medewerkers kan je aangeven dat jij hun mening en anonimiteit zo serieus neemt dat jij hier een bureau voor hebt ingehuurd. Ook voor nadere data-analyses en rapportages kan het inhuren van een bureau nuttig zijn, zij zijn hierin gespecialiseerd en doen dit dagelijks.
Kort samengevat
Marktonderzoek biedt jou inzicht in de organisatie en/of andere doelgroepen (klanten, voormalig klanten, potentiële klanten, medewerkers, stakeholders etc.) om je interne omgeving bij te sturen en extern uit te dragen. Gebruik marktonderzoek dan ook als leerproces voor de interne organisatie en als marketingmiddel voor de externe organisatie. De manier waarop je marktonderzoek het beste kunt inzetten is afhankelijk van je doel en vraagstelling, want zoals wij zeggen ‘Ieder onderzoek is maatwerk’.
Originele blog AMA: https://www.almeremarktonderzoek.nl/nieuws/blog-2-noodzaak-marktonderzoek/
Lees ook alle blogs
Roely Graman, directeur van Almere Marktonderzoek Advies (AMA). Zij ondersteunen organisaties o.a. op het gebied van klant-, product- en medewerkersvraagstukken, in zowel business-to-business als consumentenmarkten. De resultaten van onderzoeken leiden tot advies op het gebied van strategie, positionering, processen, producten en diensten, communicatie en segmentatie. AMA beschikt over ruim 20 jaar ervaring (sinds 1997).
Lees verder »