Mediaonderzoek is de verzamelnaam van al het onderzoek dat gedaan wordt naar het bereik, consumptie en effecten van media. Voorbeelden van kwaliteitsaspecten waarnaar onderzoek wordt gedaan, zijn: de functie van en waardering voor een nieuw of bestaand magazine, personeelsblad of programma, effectiviteit van de inschakeling van reclamecampagnes (ook wel effect- of bereikmeting genoemd) en de ontwikkeling van nieuwe media.
Wilt u een mediaonderzoek uitvoeren? Zoekt u een vakkundig en ervaren marktonderzoekbureau? Alles over marktonderzoek zoekt drie bij uw onderzoeksvraag passende onderzoeksbureaus.
Wij adviseren de volgende specialist in mediaonderzoek:
Mediaonderzoek is meestal maatwerk, waardoor in overleg met de opdrachtgever de uiteindelijke onderzoeksopzet wordt bepaald.
Afhankelijk van de doelstelling en behoefte van de opdrachtgever kan het gaan om kwantitatief of kwalitatief onderzoek, eenmalig of periodiek. Bij mediaonderzoek wordt in vele gevallen een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek aangeraden. Op basis van de kwantitatieve resultaten kunnen ervaren communicatieprofessionals dan een
kwalitatieve interpretatie geven, waarin nuances, voorbeelden en algemene trends aan bod komen.
Een mediaonderzoek is vooral belangrijk voor een organisatie om de effectiviteit van een medium te meten, maar ook voor (potentiële) adverteerders. In het laatste geval zijn meestal de resultaten van een mediabereikonderzoek interessant.
Mediabereikonderzoek kan apart worden gezien van mediaonderzoek, maar kan ook onderdeel uitmaken van een mediaonderzoek. Met een mediabereikonderzoek worden mediabereikcijfers verkregen, die belangrijk zijn voor adverteerders. Met behulp van deze bereikcijfers kunnen mediaplannen worden opgesteld om de juiste doelgroep te bereiken. Daarnaast zijn bereikcijfers onmisbaar voor mediamakers om inzicht te krijgen in wie hun lezers, kijkers en luisteraars zijn. Het doel van een mediabereikonderzoek is om inzicht te krijgen in vragen als: