Alles over evenementen onderzoek

Evenementen zijn er in alle vormen en maten en hebben een kleurrijk karakter. Binnen de evenementenbranche zijn er veel verschillende branches en beroepsgroepen te onderscheiden. Zo zijn er diverse evenementen op het gebied van: kunst, cultuur, muziek, sport, religie, wetenschap, techniek, huishouden, mode en horeca. Ook worden evenementen op verschillende schaalgroottes georganiseerd (vb. plaatselijk, landelijk of internationaal). Bij de organisatie van een evenement komt heel wat kijken. Denk aan marketing, merchandising, aankondigingen, uitnodigingen, reservatie, ticketverkoop, parking, garderobe, beveiliging en catering. Middels evenementen onderzoek kan de waardering, beleving en het imago van een evenement en van de organisatie in beeld worden gebracht.



Belang en onderwerpen van evenementen onderzoek

Evenementen zijn niet alleen bedoeld om het (grote) publiek te vermaken of om nationale feesten te vieren. Ze richten zich op de promotie & marketing van producten, diensten en branches of hebben tot doel om informatie en kennis uit te wisselen of om de beleving van kunst & cultuur te bevorderen. Evenementen vertegenwoordigen een economische waarde.
 
Gangbare onderwerpen van onderzoek met betrekking op evenementen zijn:

  • het meten van het aantal bezoekers en bezoekersprofielen (sociaaldemografische kenmerken, herkomst, bezoekredenen),
  • het meten van de waardering, beleving en imago van het evenement en van de organisatie,
  • het meten van bestedingen van bezoeker of aantal leads en verkopen van exposanten,
  • het inventariseren van het aantal en soort exposanten naar hoofdactiviteit of branche (typisch voor beursonderzoek),
  • onderzoek naar de veiligheid, voornamelijk bij grote bezoekersaantallen,
  • het monitoren en managen van loopstromen.


Offerte voor een evenementen onderzoek

Wilt u een evenementen onderzoek uitvoeren? Zoekt u een vakkundig en ervaren marktonderzoekbureau? Alles over marktonderzoek zoekt drie bij uw onderzoeksvraag passende onderzoeksbureaus.

Ontvang gratis 3 offertes


Soorten evenementen onderzoek

Onderzoek naar evenementen is divers. Afhankelijk van het type evenement, het doel van het onderzoek en de doelgroepen, wordt het onderzoek ingericht.
Gangbare typen evenementen onderzoek zijn:

  • beurs- en congres onderzoek: onder bezoekers en/of aanbieders van producten en diensten,
  • festivalonderzoek: gericht op bezoekers, aspecten van de organisatie en de beleving van het amusementsaanbod,
  • medewerkers/vrijwilligersonderzoek: gericht op organisatieaspecten en beleving van grote publieksevenementen,
  • loopstromenonderzoek: om stromen van (grote) mensenmassa’s te monitoren en te managen.


Methoden voor evenementen onderzoek

Er zijn diverse methoden die gebruikt kunnen worden om een evenementen onderzoek uit te voeren, te weten:

  • Online: Er wordt een uitnodiging naar bezoekers verstuurd met een link naar een online vragenlijst. Belangrijk is om over een up-to-date bestand te beschikken met bezoekersgegevens (e-mailadressen). Eventueel worden de adresgegevens tijdens het evenement verzameld.
  • Schriftelijk: Ter plaatse uitdelen en innemen van schriftelijke enquêtes. De vragenlijsten worden soms door een enquêteur digitaal afgenomen, bijvoorbeeld met een PDA, laptop, smartphone of tablet (b.v. een iPad).
  • Face-to-face interview: ter plekke worden tijdens een evenement mondeling (face-to-face) bezoekers geïnterviewd, bijvoorbeeld in een speciaal hiervoor ingerichte ruimte bij het evenement.

Onze partners