Eerste hulp bij marktonderzoek

Wij mensen hebben een hekel aan onzekerheid. Over haast alles moeten we duidelijkheid hebben, want anders kunnen we geen keuzes maken of komen we niet vooruit. En dat krijgen we met de paplepel ingegoten. Denk maar eens terug aan je kindertijd. Het was warm en je mocht een ijsje hebben, maar dan moest je wel zelf kiezen welke. Starend naar het bord met al die ijsjes kon je geen keuze maken. Totdat je wat hulp kreeg van papa of mama: “Wil je een waterijsje of een roomijsje?” Ineens was er duidelijkheid en kon je een keuze maken.

Door Eelco Markensteyn – EM Onderzoek

Een beetje een gek voorbeeld wellicht, maar het maakt wel duidelijk dat we spelenderwijs hebben geleerd om besluiten te nemen. Anderzijds zijn we daardoor haast allergisch voor het fenomeen “ach, ik zie wel waar het schip strandt”. Zoiets doet zich ook voor bij vragen waarvan het antwoord een grote impact zal hebben op besluitvorming of het nemen van concrete maatregelen. Zomaar iets beslissen en dan zien of het goed uitpakt, zullen we niet snel doen. En daarom zoeken we naar zekerheid, waarbij het uitvoeren van een onderzoek vaak als middel wordt ingezet. Maar ja, dan is de vraag weer hoe je zo’n onderzoek moet aanpakken. De hoogste tijd voor wat eerste hulp bij marktonderzoek met vijf praktische tips.

Tip 1: Blijf logisch nadenken
Er is dus een probleem en onderzoek is de manier om tot een oplossing te komen. Nu kan je in blinde paniek schieten, maar dat is helemaal niet nodig. Onderzoek doen hoeft niet lastig, raadselachtig, vaag of hoog gegrepen te zijn. Als je bij alle stappen die gezet moeten worden maar logisch na blijft denken. Dat begint in de eerste plaats bij het probleem zelf. Maak het vooral niet te groot en vaag, maar juist helder, klein en praktisch. Alleen dan valt het probleem ook om te zetten in een daadwerkelijk onderzoek. En als je eenmaal aan de gang bent met het stellen van vragen en verzamelen van data, dan staat of valt een goed verloop van je onderzoek met het wel of niet na blijven denken. De kans dat je namelijk tegen onverwachte zaken aanloopt, die ook lang niet altijd even wenselijk of prettig zijn, is best groot. En juist bij zulke onvoorziene omstandigheden moet je je kop blijven gebruiken.

Tip 2: Wees zo concreet mogelijk
Dit lijkt op het eerste gezicht een beetje een gekke tip, want dit betekent namelijk dat je zelf al keuzes moet gaan maken. Toch? Nou dat valt wel mee. Het vereist namelijk vooral een beetje denkwerk. Concreet zijn is vooral van belang bij het schetsen van je probleem en het daarbij formuleren van je onderzoeksvraag. Hoe vager dit alles is, des te kleiner is de kans dat je ook echt een goed antwoord krijgt op je vraag. En een slecht antwoord zal gegarandeerd niet zorgen voor een oplossing voor je probleem, waardoor je onderzoek niets oplevert.

Gelukkig is het meestal zo dat je zelf al enkele aannames hebt ten aanzien van de oorzaak van het probleem. Heel goed, want die aannames vormen een uitstekende basis om onderzoek te doen. Leg deze aannames daarom vast en ga vervolgens na of er nog meer zaken kunnen zijn die het probleem mogelijk veroorzaken. Is deze lijst compleet, dan ben je al een heel eind op weg. De volgende stap is om dit lijstje met aannames te toetsen. Laat anderen kritisch kijken naar wat volgens jou de oorzaken zijn en geef ze de ruimte om ook hun eigen bevindingen hieraan toe te voegen. Wordt het een lange lijst, dan besluit je gezamenlijk welke aannames het onderzoek zullen halen en welke niet. Bijvoorbeeld omdat ze te ver gezocht zijn of naar jullie eigen inzicht een te geringe veroorzaker van het probleem zijn.

Tip 3: Zelf zoeken naar antwoorden loont
Goed, je probleemstelling is helder en in de aannames die je gedaan hebt, schuilen de voornaamste onderzoeksvragen die je wil beantwoorden. Dan kun je nu op onderzoek uit. Tijd om Google erbij te pakken en op zoek te gaan naar een bedrijf dat je kan gaan helpen. Ho, stop, wacht. Niet zo snel gaan. Het klinkt gek vanuit iemand die werkt bij een onderzoeksbureau, maar ik zeg het toch. Het kan zomaar zijn dat (een deel van) de aannames bevestigd of ontkracht kunnen worden op basis van reeds bestaande en gedocumenteerde informatie. Doe jezelf daarom een plezier en ga eerst zelf op onderzoek uit. Er zijn best wat databases met gegevens te vinden op internet voor het geval je kwantitatief onderzoek wil gaan doen. En gaat het juist om kwalitatief onderzoek dan bieden blogs of artikelen over jouw onderwerp of probleem wellicht uitkomst. Wie weet heb je dan helemaal geen onderzoeksbureau nodig. En mocht dat wel het geval zijn, dan heb je in ieder geval op een gedeelte van je vragen de antwoorden gevonden.

Tip 4: Schakel ook echt goede hulp in
Stel dat de buitenkant van je woning toe is aan een schilderbeurt. Dan kies je zeker niet voor de eerste de beste schilder die je al Googelend tegen komt. Je laat schilders langskomen om je huis te bekijken, vraagt vervolgens of ze een offerte willen maken en legt deze offertes vervolgens naast elkaar. Je ervaringen met de bezoekjes neem je mee in je uiteindelijke overweging en zo kom je tot de beste schilder voor de klus. Een logische manier van handelen lijkt me.

Dit is precies de manier waarop je ook hulp dient in te schakelen wanneer je jouw onderzoek niet zelf of geheel zelf uit kan voeren. Echter wordt nogal eens de fout gemaakt dat een onderzoeksbureau van naam en faam wordt uitgekozen met als achterliggende gedachte “dat ze vast wel zullen weten hoe ze mijn onderzoek moeten uitvoeren”. Maar is dat wel zo? Wie weet is het bureau wel helemaal niet gespecialiseerd in het type onderzoek waar jij behoefte aan hebt. Of komen ze al snel aanzetten met een gestandaardiseerd onderzoek wat slechts ten dele antwoord geeft op jouw specifieke vragen of problemen. Ga dus ook nu grondig te werk. Struin Google af en kies op basis van de informatie die je vindt enkele onderzoeksbureaus uit. Leg ook je oor eens te luister binnen je netwerk, zowel offline als online, want het kan zomaar zijn dat je zo ook goede tips krijgt. Vervolgens ga je het gesprek aan, vraag je offertes op en ga je grondig vergelijken. En pas dan maak je een keuze voor een bureau dat met jouw probleem aan de slag mag gaan.

Tip 5: Wees altijd kritisch en alert
Stel dat de buitenkant van je woning toe is aan een schilderbeurt. Dan kies je zeker niet voor de eerste de beste schilder die je al Googelend tegen komt. Je laat schilders langskomen om je huis te bekijken, vraagt vervolgens of ze een offerte willen maken en legt deze offertes vervolgens naast elkaar. Je ervaringen met de bezoekjes neem je mee in je uiteindelijke overweging en zo kom je tot de beste schilder voor de klus. Een logische manier van handelen lijkt me.

Dit is precies de manier waarop je ook hulp dient in te schakelen wanneer je jouw onderzoek niet zelf of geheel zelf uit kan voeren. Echter wordt nogal eens de fout gemaakt dat een onderzoeksbureau van naam en faam wordt uitgekozen met als achterliggende gedachte “dat ze vast wel zullen weten hoe ze mijn onderzoek moeten uitvoeren”. Maar is dat wel zo? Wie weet is het bureau wel helemaal niet gespecialiseerd in het type onderzoek waar jij behoefte aan hebt. Of komen ze al snel aanzetten met een gestandaardiseerd onderzoek wat slechts ten dele antwoord geeft op jouw specifieke vragen of problemen. Ga dus ook nu grondig te werk. Struin Google af en kies op basis van de informatie die je vindt enkele onderzoeksbureaus uit. Leg ook je oor eens te luister binnen je netwerk, zowel offline als online, want het kan zomaar zijn dat je zo ook goede tips krijgt. Vervolgens ga je het gesprek aan, vraag je offertes op en ga je grondig vergelijken. En pas dan maak je een keuze voor een bureau dat met jouw probleem aan de slag mag gaan.

Veel succes met je marktonderzoek!


Eelco Markensteyn

Eelco Markensteyn blogt over eigen ervaringen, bespiegelingen op de wereld van het marktonderzoek, leuke trends en ontwikkelingen of andere wetenswaardigheden. Meer weten over Eelco? ga naar www.emonderzoek.nl. EM Onderzoek is lid van het Onderzoekerscollectief.

Lees verder »
Drie offertes?
U zoekt een marktonderzoekbureau? Gebruik onze gratis Offerte Service.
Onze deskundige en ervaren experts vinden drie geschikte marktonderzoekbureaus die met uw onderzoeksvraag aan de slag gaan.
Ontvang gratis 3 offertes
Gebruikers offerte service
Steekproef calculator
Alles over Marktonderzoek heeft voor ueen calculator ontworpen, waarmee ueenvoudig de steekproefgrootte voor uwonderzoek kunt bepalen.
Start de calculator
Topbureau

Onze professionele partners